Από τον Σηκουάνα, η Φένια Παπαδόδημα βρέθηκε στα βρόμικα ποτάμια της τέχνης στην Ελλάδα. Με όλες τις χαρές και τα πάθη της, η παρουσία της στη σκηνή είναι αναμφισβήτητη. Κάθε φορά που την παρακολουθώ, διαπιστώνω τη μοναδική μετάβαση της ψυχής της, που αποτυπώνεται στα μάτια της. Καταπιάνεται με το θέατρο και τη μουσική, αλλάζει ρόλους και χώρους, χωρίς ποτέ να χάνει την ουσία της. Θέλει να επικοινωνεί την ομορφιά, μέσα από την τέχνη. Αυτή τη χρονιά, η Φένια μας προσκαλεί να συμμετέχουμε στην επί σκηνής συνομιλία της με το λιγότερο γνωστό διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, τον «Ξεπεσμένο Δερβίση», μεταφέροντάς μας στην Αθήνα του 19ου αιώνα. Μαζί της, φυσικά, και εμείς, καθώς αυτή η παράσταση είναι αναπόφευκτη.
ΟΙ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ
Στην πραγματικότητα, το έργο του Παπαδιαμάντη αποτελεί ένα σημαντικό σημείο συνάντησης της ομορφιάς και του πλούτου του λόγου, όπως τον γνωρίζουμε από τον Όμηρο. Η επίδραση του Παπαδιαμάντη στους αναγνώστες είναι βαθιά, ειδικά σε εκείνους που έχουν μεγαλώσει με την Ιλιάδα και την Οδύσσεια, ακόμη και στα νέα Ελληνικά. Αποτελεί, με κάποιο τρόπο, την εξέλιξη του Ομήρου. Στο δοκίμιο του Ελύτη «Η μαγεία του Α. Παπαδιαμάντη», αναφέρεται ότι ο Παπαδιαμάντης καταφέρνει να αποτυπώσει τις πιο απλές καθημερινές στιγμές με έναν ανατρεπτικό, σχεδόν μυθικό τρόπο. Για τους σύγχρονους καλλιτέχνες, τα κείμενά του αντικατοπτρίζουν μια εικόνα μιας Ελλάδας που είναι αόρατη αλλά όχι εντελώς χαμένη, εστιάζοντας στην ελληνική γλώσσα και την ποίηση.
Ο Παπαδιαμάντης, αν και γράφει σε μια παλαιότερη μορφή της γλώσσας, διακρίνεται για τον συνδυασμό της απλότητας με το σπάνιο και το ιερό. Τα κείμενά του φέρουν την ποιότητα της σπουδαίας ελληνικής ποίησης και αυτό τον καθιστά ιδιαίτερα ξεχωριστό. Η γλώσσα του ομορφαίνει τα απλά πράγματα και τα μετατρέπει σε κάτι μαγικό.
ΠΟΙΑ Η ΣΧΕΣΗ ΣΟΥ ΜΕ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ;
Ο Παπαδιαμάντης, όπως και ο Όμηρος, ήταν ο λόγος που επέστρεψα στην Ελλάδα μετά από έντεκα χρόνια στο Παρίσι, όπου ζούσα και δούλευα σε πιο ευνοϊκές επαγγελματικές συνθήκες. Τα κείμενα του Παπαδιαμάντη ήταν για μένα σαν φυλαχτό, κάτι μοναδικό και αναντικατάστατο. Παρόλο που έπαιζα στα γαλλικά εξαιρετικά έργα μεγάλων Γάλλων συγγραφέων, η δύναμη που ένιωθα «μιλώντας» τον Όμηρο ή τον Παπαδιαμάντη δεν μπορεί να συγκριθεί. Αυτά τα κείμενα αποτέλεσαν μια κρυφή ταυτότητα, μια διαφορετικότητα μέσα στο γκρίζο Παρίσι.
Η αγάπη μου για την Ελλάδα και η επιθυμία μου να επιστρέψω κάποτε ήταν πάντα παρούσες. Όταν τελικά γύρισα, αναρωτήθηκα γιατί είχα κάνει αυτό το λάθος! Αλλά, στην πραγματικότητα, νιώθω πολύ τυχερή που είμαι από εκείνους που γύρισαν.
Όταν έρχεται η στιγμή να αναλογιστώ τη μουσική, την κίνηση και τον λόγο, καταλαβαίνω ότι αυτά τα στοιχεία συμπρωταγωνιστούν σε κάθε δουλειά μου. Εάν ο Παπαδιαμάντης ήταν μουσικό είδος, τι θα ήταν;
Ο λόγος του Παπαδιαμάντη είναι ένα μουσικό είδος από μόνος του. Η μουσική του φέρει τη γλυκύτητα του νερού, τον ήχο των αγγέλων και την απόχρωση του βυζαντινού μέλους. Αυτή η μουσικότητα είναι παρούσα σε κάθε του φράση. Η απλότητά του μας προτρέπει να τον «βιώσουμε» όπως εμείς μπορούμε, με στόχο να αγγίξει τις καρδιές μας.
ΠΕΡΙΠΛΑΝΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
Από πολύ μικρή μου άρεσε να περιπλανιέμαι γύρω από την Ακρόπολη. Κάθε ευκαιρία ήταν αφορμή να επισκεφτώ αυτόν τον ιερό τόπο. Η ατμόσφαιρα της περιοχής έχει μια ξεχωριστή δόνηση, με κάθε γωνιά της να μας προκαλεί να ονειρευτούμε. Το παρελθόν και το παρόν συγχέονται, και μπορείς να νιώσεις την παρουσία της θεάς Αθηνάς και των κίων του Θησείου. Αυτές οι στιγμές δεν ήταν απλές βόλτες, αλλά μια μορφή θεραπείας.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ
Αν μπορούσα να γυρίσω πίσω τον χρόνο για μια μέρα, θα ήθελα να βρεθώ στο «ολονύκτιον καφενείον» του Δερβίση, απέναντι από τον σταθμό του Θησείου. Εκεί θα ήθελα να ακούσω τον αινιγματικό δερβίση να παίζει το νάι, μέσα σε μια ατμόσφαιρα γεμάτη ζωή και ιστορία.
ΕΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΚΤΟΣ ΟΡΙΩΝ
Ίσως ο πιο σωστός χαρακτηρισμός για μένα να είναι αυτός που χρησιμοποιεί ο Παπαδιαμάντης για τον Δερβίση: ο υπερόριος, δηλαδή εκείνος που είναι έξω από τα όρια. Ποτέ δεν πάλεψα να ανήκω κάπου, και γι’ αυτό δεν ένιωσα ποτέ στο περιθώριο. Η διαφορετικότητα δεν σημαίνει πάντα περιθώριο. Μπορεί να είναι μια διαφορετική ματιά στα πράγματα, μια παράλληλη ζωή.
ΕΠΙΛΟΓΗ ΔΙΗΓΗΜΑΤΟΣ
Η επιλογή του «Ξεπεσμένου Δερβίση» δεν ήταν τυχαία. Το πρότζεκτ με επέλεξε, καθώς αρχικά ήταν μια πρόσκληση από τον διευθυντή της Εναλλακτικής Λυρικής Σκηνής, για να προτείνω κάτι για τις μέρες λατρευτικής μουσικής. Ο Δερβίσης μιλάει για τον ξένο και τον κατατρεγμένο με έναν απίστευτα σύγχρονο τρόπο.
Κάθε φορά που παίζουμε, δεν μπορώ να μην σκέφτομαι τα παιδιά που υποφέρουν ως πρόσφυγες πολέμου. Η εικόνα τους με στοιχειώνει, και ο Δερβίσης του Παπαδιαμάντη μας καλεί να αναλογιστούμε την απονιά της κοινωνίας μας.

ΠΡΟΣΕΧΩΣ ΕΡΓΑ
Το επόμενο πρότζεκτ που ετοιμάζω είναι ένα προσωπικό άλμπουμ με όλα τα τραγούδια και τις μουσικές που έχω γράψει για το θέατρο. Επικεντρώνομαι στο να επικοινωνήσω τη μουσική μου και τις παραστάσεις μου με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
ΟΝΕΙΡΑ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ
Ο πιο σημαντικός στόχος μου είναι να αλλάξω τον εαυτό μου όσο μπορώ. Θέλω να αφουγκραστώ το περιβάλλον γύρω μου και να τοποθετηθώ με τρόπο που να έχει νόημα. Σε επαγγελματικό επίπεδο, η επικοινωνία της μουσικής μου και των έργων μου είναι προτεραιότητα, και θα εργαστώ σκληρά για να το πετύχω.
INFO:
Ο Ξεπεσμένος Δερβίσης
του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη
Μουσική, σύλληψη, πιάνο, ερμηνεία: Φένια Παπαδόδημα
Τύμπανα: Παναγιώτης Κωστόπουλος
Μπάσο, ηχητικά τοπία: Γιώργος Παλαμιώτης
Ψηφιακή ζωγραφική: Γιώργος Κόρδης
Σκηνοθεσία: Κατερίνα Γεωργουδάκη
Μουσική διεύθυνση, βίντεο: Γιώργος Παλαμιώτης (Omonoia Soundz)
Φωτογραφία: Ελευθερία Νικολαΐδου
Θέατρο Μπέλλος: Κέκροπος 1, τκ 10558, Πλάκα
Δευτερότριτα στις 20:30
Διάρκεια: 75 λεπτά
Τιμές εισιτηρίων: Early bird 12€, Γενική είσοδος 15€, Μειωμένο 12€, Aτέλειες 7€
Προπώληση: www.more.com/theater/o-ksepesmenos-derbisis
Αναλύοντας την παράσταση της Φένιας Παπαδόδημα, είναι σημαντικό να εξετάσουμε τα στοιχεία που την καθιστούν ξεχωριστή. Με την ερμηνεία της στον “Ξεπεσμένο Δερβίση” του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, η Φένια μας προσφέρει μια μοναδική εμπειρία που συνδυάζει το θέατρο με τη μουσική, δημιουργώντας ένα πλούσιο και πολυδιάστατο θέαμα. Η επιλογή του συγκεκριμένου διηγήματος δεν είναι τυχαία, καθώς η ιστορία του Δερβίση αγγίζει θέματα που είναι σήμερα πιο επίκαιρα από ποτέ.
Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΟΙ ΚΕΝΤΡΙΚΟΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ
Στην παράσταση, η Φένια ερμηνεύει πληθώρα χαρακτήρων, καθένας από τους οποίους προσθέτει βάθος και πλούτο στην ιστορία. Η αλληλεπίδραση των χαρακτήρων και η ικανότητα της να μεταμορφώνεται ανάμεσα σε αυτούς δημιουργούν μια δυναμική ροή. Ο Δερβίσης, ως κεντρική φιγούρα, αντιπροσωπεύει την αναζήτηση της ταυτότητας και την απόρριψη των κοινωνικών συμβάσεων, κάτι που μας καλεί να αναλογιστούμε τη θέση μας στην κοινωνία.
ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΘΕΑΤΡΟ: ΜΙΑ ΣΥΝΘΕΣΗ ΤΕΧΝΩΝ
Η μουσική που συνοδεύει την παράσταση έχει καθοριστικό ρόλο. Η Φένια Παπαδόδημα, με τις ικανότητες της στο πιάνο και τη φωνητική της, δημιουργεί μια ατμόσφαιρα που ενισχύει την αφήγηση. Κάθε μουσική νότα λειτουργεί ως αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας, αναδεικνύοντας τα συναισθήματα και τις σκέψεις των χαρακτήρων. Αυτή η σύνθεση τέχνης προσφέρει στο κοινό μια ολοκληρωμένη εμπειρία.
Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΟΥ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΤΕΧΝΗ
Ο Παπαδιαμάντης είναι μια πηγή έμπνευσης για πολλούς καλλιτέχνες σήμερα. Το έργο του συνδυάζει την παράδοση με τη σύγχρονη τέχνη, κάνοντάς τον διαχρονικό. Η Φένια, μέσα από την ερμηνεία της, έχει την ικανότητα να αναδείξει την ομορφιά των απλών λέξεων του συγγραφέα, μεταφέροντας την αίσθηση της ελληνικής γλώσσας και της ποίησης στον θεατή.
Η ΣΧΕΣΗ ΤΗΣ ΦΕΝΙΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Η επιστροφή της Φένιας από το Παρίσι στην Ελλάδα δεν είναι μόνο γεωγραφική, αλλά και πνευματική. Αναγνωρίζει την ανάγκη της να επανασυνδεθεί με τις ρίζες της και την ελληνική κληρονομιά. Αυτή η σχέση με την Ελλάδα και την ελληνική γλώσσα την καθοδηγεί στη δουλειά της, δίνοντάς της την έμπνευση να συνεχίσει να δημιουργεί.
Η ΑΛΛΑΓΗ ΤΗΣ ΟΠΤΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ
Η Φένια Παπαδόδημα προσεγγίζει την τέχνη με μια νέα οπτική, αναδεικνύοντας τις κοινωνικές προεκτάσεις των έργων που επιλέγει. Μέσα από την ερμηνεία της, μας καλεί να αναρωτηθούμε για τη θέση μας στον κόσμο και πώς η τέχνη μπορεί να είναι ένα μέσο επικοινωνίας και αλληλεγγύης.
Η ΑΝΤΙΚΑΤΟΠΤΡΙΣΗ ΤΩΝ ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
Η παράσταση του “Ξεπεσμένου Δερβίση” δεν περιορίζεται μόνο στη λογοτεχνία, αλλά αγγίζει και τα σύγχρονα ζητήματα, όπως η προσφυγιά και η κοινωνική ανισότητα. Η Φένια με τη δουλειά της αναδεικνύει την επικαιρότητα του έργου, κάνοντάς το απολύτως σχετικό με την εποχή μας. Κάθε θεατής φεύγει με ερωτήματα και σκέψεις για την κοινωνία γύρω του.
Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ
Η αναζήτηση της ταυτότητας είναι ένα από τα κεντρικά θέματα του Παπαδιαμάντη. Ο Δερβίσης, ως χαρακτήρας, αναζητά τη θέση του στον κόσμο, κάτι που αντικατοπτρίζει και τις δικές μας αναζητήσεις. Οι θεατές αναγνωρίζουν τον εαυτό τους σε αυτόν τον αγώνα, κάτι που ενισχύει τη σύνδεση με την παράσταση.
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η τέχνη, και ειδικότερα το θέατρο, έχει τη δύναμη να αναδεικνύει κοινωνικά ζητήματα και να ενώνει ανθρώπους. Η Φένια χρησιμοποιεί την τέχνη της ως μέσο διαλόγου και προβληματισμού, προσκαλώντας το κοινό να συμμετάσχει σε μια συλλογική αναζήτηση για την αλήθεια και την ομορφιά.
Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΜΠΕΙΡΙΑΣ ΣΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ
Η προσωπική εμπειρία της Φένιας από την παραμονή της στο Παρίσι διαμορφώνει τη δημιουργική της διαδικασία. Οι αναμνήσεις της, οι επιρροές από τη γαλλική κουλτούρα και η επαφή της με άλλους καλλιτέχνες προσθέτουν βάθος στη δουλειά της. Η πολυμορφία αυτή ενισχύει την ερμηνεία της μέσα από μια νέα, πιο διεθνή προοπτική.
Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Η επικοινωνία μέσω της τέχνης είναι κεντρική για τη Φένια. Το έργο της αναδεικνύει την ανάγκη για διάλογο και ανταλλαγή ιδεών. Κάθε παράσταση γίνεται μια ευκαιρία για να μοιραστεί τις σκέψεις και τα συναισθήματά της με το κοινό, προωθώντας την κατανόηση και την αλληλεγγύη.
Η ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΑΠΟΔΟΣΗ ΤΟΥ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ
Ο Παπαδιαμάντης αναβιώνει στη σύγχρονη τέχνη μέσω της Φένιας, η οποία τον προσεγγίζει με σεβασμό και αγάπη. Η ερμηνεία της αναδεικνύει τον ανθρωπιστικό χαρακτήρα του έργου του, κάνοντάς τον πιο προσιτό και στο σύγχρονο κοινό. Αυτή η απόδοση αποτελεί γέφυρα ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν.
ΟΙ ΠΡΟΣΔΟΚΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ
Κοιτώντας προς το μέλλον, η Φένια σχεδιάζει να συνεχίσει την εξερεύνηση της τέχνης της. Το επόμενο πρότζεκτ της περιλαμβάνει ένα προσωπικό άλμπουμ που θα αντικατοπτρίζει τις μουσικές της δημιουργίες και την καλλιτεχνική της πορεία. Αυτή η νέα κατεύθυνση θα ενισχύσει ακόμη περισσότερο το καλλιτεχνικό της αποτύπωμα.
Η ΣΤΟΧΟΘΕΣΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΟΝΕΙΡΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ
Η Φένια επισημαίνει τη σημασία της στοχοθεσίας και της αυτογνωσίας. Καθώς προχωρά, επιδιώκει να εξελιχθεί ως καλλιτέχνης, να αφουγκράζεται τις ανάγκες της κοινωνίας και να επικοινωνεί τη μουσική και την τέχνη της με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Αυτή η προσέγγιση είναι καθοριστική για την εξέλιξή της.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η παράσταση “Ξεπεσμένος Δερβίσης” δεν είναι απλώς μια καλλιτεχνική έκφραση, αλλά μια κραυγή για κοινωνική δικαιοσύνη και ανθρωπισμό. Μέσα από τη δουλειά της Φένιας Παπαδόδημα, αναδύεται μια νέα δυναμική στον κόσμο της τέχνης. Η σύνδεση της με τον Παπαδιαμάντη και τον Όμηρο είναι η απόδειξη ότι η τέχνη έχει τη δύναμη να ενώνει, να προβληματίζει και να εμπνέει. Αυτή η παράσταση μας καλεί να αναστοχαστούμε τη θέση μας στον κόσμο και να αναζητήσουμε την ομορφιά και την αλήθεια στη ζωή μας.