**Η GEN Z «ΔΙΨΑ» ΓΙΑ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΚΑΡΙΕΡΑΣ, ΑΛΛΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΝΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑ**
Πρόσφατη έρευνα από τη Gallup, σε συνεργασία με τον οργανισμό Jobs for the Future και το Ίδρυμα Walton, αποκαλύπτει ότι το 90% των μαθητών της Gen Z εμπιστεύονται τους γονείς τους για καθοδήγηση σχετικά με το μέλλον τους μετά το σχολείο. Αυτή η αναγνώριση των γονέων ως πηγής συμβουλών είναι εντυπωσιακή, ωστόσο οι αριθμοί αποκαλύπτουν μια ανησυχητική πραγματικότητα: οι γονείς δεν αισθάνονται προετοιμασμένοι να προσφέρουν τη βοήθεια που χρειάζονται τα παιδιά τους.
**ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ: ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥΣ;**
Σύμφωνα με την έρευνα, οι καθηγητές κατατάσσονται δεύτεροι, με ποσοστό 54%, ενώ τα social media δεν κατάφεραν να φτάσουν καν σε διψήφια ποσοστά. Αυτό εγείρει ερωτήματα σχετικά με την πηγή πληροφόρησης των μαθητών και την αποτελεσματικότητα των σύγχρονων καναλιών ενημέρωσης.
Δυστυχώς, οι γονείς παραδέχονται ότι δεν έχουν τις απαραίτητες γνώσεις για να καθοδηγήσουν τα παιδιά τους, ειδικά σε τομείς που δεν σχετίζονται άμεσα με την επαγγελματική αποκατάσταση ή την απόκτηση πτυχίου. Αυτή η έλλειψη ενημέρωσης αφήνει τα παιδιά «στο σκοτάδι» σχετικά με τις επιλογές τους.
**ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟΙ ΤΟΥΣ: ΑΝΑΓΚΗ ΓΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΚΑΘΟΔΗΓΗΣΗ**
Ακόμη και οι σύμβουλοι επαγγελματικού προσανατολισμού, οι ειδικοί που έχουν εκπαιδευτεί για να παρέχουν αυτή τη βοήθεια, δηλώνουν ότι αισθάνονται ανεπαρκώς προετοιμασμένοι. Η αγορά εργασίας εξελίσσεται ραγδαία και οι παραδοσιακοί δρόμοι, όπως τα πανεπιστήμια, είναι περιορισμένοι, ενώ οι εναλλακτικές επιλογές φαίνεται να αυξάνονται.
Σήμερα, το «τι ακολουθεί μετά το λύκειο» μπορεί να σημαίνει εγγραφή σε ένα σύντομο πρόγραμμα κατάρτισης, συμμετοχή στις ένοπλες δυνάμεις, ή έναρξη δικής τους επιχείρησης. Οι μαθητές έχουν περισσότερες επιλογές από ποτέ, ωστόσο η έλλειψη αξιόπιστων δεδομένων σχετικά με την αποδοτικότητα αυτών των προγραμμάτων καθιστά δύσκολη την πλοήγηση.
**ΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ: ΜΙΑ ΕΙΔΙΚΗ ΠΡΟΚΛΗΣΗ**
Η πρόκληση γίνεται μεγαλύτερη για τους μαθητές που είναι οι πρώτοι στην οικογένειά τους που επιδιώκουν ανώτερη ή ανώτατη εκπαίδευση. Έχουν λιγότερες πιθανότητες να γνωρίζουν τις ποιοτικές επιλογές που υπάρχουν μετά το σχολείο. Μια νέα έρευνα από τους JFF και American Student Assistance αποκάλυψε ότι σχεδόν το ένα τρίτο των αποφοίτων λυκείου που δεν συνέχισαν στο πανεπιστήμιο δήλωσαν ότι δεν ήξεραν πώς να προχωρήσουν.
Αυτό είναι ένα σοβαρό πρόβλημα, καθώς η έλλειψη πληροφορίας μπορεί να οδηγήσει σε χαμένες ευκαιρίες. Περίπου τα δύο τρίτα των μαθητών δήλωσαν ότι θα είχαν εξετάσει εναλλακτικά προγράμματα αν είχαν περισσότερη πληροφόρηση.
**ΠΩΣ ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΟΥΝ ΟΙ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ;**
Για τους μαθητές, η λύση μπορεί να είναι απλή: να ρωτήσουν τους γονείς ή άλλους ενήλικες πώς κατάφεραν να φτάσουν στη δουλειά τους. Οι απαντήσεις που θα λάβουν μπορεί να τους εκπλήξουν και να τους προσφέρουν νέες προοπτικές.
Ο ρόλος των γονέων είναι καθοριστικός. Πρέπει να ξεκινούν αυτές τις συζητήσεις νωρίς, επισκεπτόμενοι πανεπιστήμια και ενθαρρύνοντας τα παιδιά να συμμετάσχουν σε καλοκαιρινές πρακτικές ασκήσεις. Είναι σημαντικό να κατανοήσουν πώς τα ενδιαφέροντα και η περιέργεια τους μπορούν να συνδυαστούν με τις σπουδές και τις επαγγελματικές τους επιλογές.
**ΕΡΓΟΔΟΤΕΣ: ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ**
Οι εργοδότες επίσης πρέπει να συμμετάσχουν ενεργά σε αυτές τις συζητήσεις. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει προγράμματα πρακτικής άσκησης στις κοινότητες, μαθητείες και άμεση επαφή με σχολεία και συμβούλους. Όσο περισσότερο οι επιχειρήσεις βοηθούν τους μαθητές να κατανοήσουν τις λειτουργίες τους και τις απαιτήσεις της αγοράς, τόσο πιο επιτυχημένοι θα είναι οι μαθητές στην επιλογή τους.
**ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΡΙΕΡΑ**
Η Gen Z έχει περισσότερες επιλογές από ποτέ, αλλά η έλλειψη ενημέρωσης και καθοδήγησης μπορεί να περιορίσει τις ευκαιρίες τους. Οι παραδοσιακοί δρόμοι είναι περιορισμένοι, αλλά οι μαθητές μπορούν να βρουν το δρόμο τους με τη σωστή υποστήριξη και πληροφόρηση.
**Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ**
Η ανάγκη για αξιόπιστα δεδομένα και πληροφορίες είναι πιο επιτακτική από ποτέ. Οι γονείς, οι καθηγητές και οι εργοδότες πρέπει να συνεργαστούν για να προσφέρουν στους μαθητές την καθοδήγηση που χρειάζονται, ώστε να μπορούν να κάνουν ενημερωμένες επιλογές για το μέλλον τους.
**ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ**
Η συμμετοχή σε πρακτικές ασκήσεις είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για τους μαθητές να αποκτήσουν εμπειρία και να εξερευνήσουν τις επαγγελματικές τους επιλογές. Οι γονείς μπορούν να ενθαρρύνουν τα παιδιά τους να αναζητήσουν τέτοιες ευκαιρίες, καθώς αυτό μπορεί να τους προσφέρει πολύτιμες γνώσεις και εμπειρίες.
**ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ**
Το μέλλον της εκπαίδευσης και της εργασίας θα απαιτήσει περισσότερη ευελιξία και καινοτομία. Οι γονείς και οι σύμβουλοι θα πρέπει να είναι έτοιμοι να προσαρμόσουν τις προσεγγίσεις τους, με στόχο τη στήριξη των μαθητών στην αναζήτησή τους για το ιδανικό επαγγελματικό μέλλον.
**ΑΝΑΓΚΗ ΓΙΑ ΣΥΝΕΧΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ**
Η υποστήριξη δεν πρέπει να σταματά μόλις οι μαθητές αποφοιτήσουν από το λύκειο. Η συνεχής καθοδήγηση και η ενημέρωση είναι κρίσιμες για την επιτυχία τους. Οι γονείς και οι μέντορες πρέπει να βρίσκονται σε διαρκή επικοινωνία με τους μαθητές για να τους παρέχουν την κατάλληλη καθοδήγηση.
**Η ΕΠΙΡΡΟΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ**
Η κοινωνία συνολικά πρέπει να αναγνωρίσει τη σημασία αυτού του ζητήματος. Η ενημέρωση και η στήριξη των νέων είναι ευθύνη όλων μας. Η συνεργασία ανάμεσα σε γονείς, σχολεία και εργοδότες μπορεί να δημιουργήσει ένα υποστηρικτικό περιβάλλον για τους μαθητές.
**Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΩΝ**
Καθώς οι επαγγελματικές απαιτήσεις αλλάζουν, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι ενήμεροι για τις νέες τάσεις και τις απαιτήσεις της αγοράς. Η εκπαίδευση πρέπει να προσαρμόζεται στις ανάγκες των μαθητών, ώστε να τους προετοιμάσει για το μέλλον.
**ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ**
Η Gen Z έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει ένα νέο μέλλον, αρκεί να λάβει την σωστή καθοδήγηση και υποστήριξη. Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί πρέπει να αναλάβουν ενεργό ρόλο σε αυτή τη διαδικασία, προσφέροντας πολύτιμες πληροφορίες και προοπτικές στους νέους.
**ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΔΟΣΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΑΙΚΤΩΝ**
Η πρόσφατη έρευνα που δημοσιεύθηκε από τη Gallup, σε συνεργασία με το Ίδρυμα Walton και τον οργανισμό Jobs for the Future, έφερε στο φως μερικά ανησυχητικά αποτελέσματα σχετικά με τις προσδοκίες της Gen Z για το μέλλον τους. Παρά την εμπιστοσύνη που δείχνουν προς τους γονείς τους, οι οποίοι βρίσκονται στην κορυφή της λίστας των πηγών καθοδήγησης, οι ίδιοι οι γονείς παραδέχονται ότι δεν διαθέτουν τις απαραίτητες γνώσεις για να παρέχουν ουσιαστική βοήθεια στα παιδιά τους.
**ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΚΑΘΟΔΗΓΗΣΗ: ΑΠΟΤΥΧΙΑ Ή ΠΡΟΚΛΗΣΗ;**
Ποσοστό 90% των μαθητών της Gen Z εμπιστεύονται τους γονείς τους για συμβουλές σχετικά με τις επαγγελματικές τους επιλογές μετά το σχολείο. Ωστόσο, το γεγονός ότι μόνο το 54% των καθηγητών κατέχουν τη δεύτερη θέση, καταδεικνύει μια σαφή αποτυχία στην εκπαιδευτική υποστήριξη. Οι γονείς, με τη σειρά τους, αισθάνονται «στο σκοτάδι» όταν πρόκειται για εναλλακτικές επιλογές που δεν περιλαμβάνουν την άμεση επαγγελματική αποκατάσταση ή την απόκτηση πτυχίου.
**Η ΡΟΛΑ ΤΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ**
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι οι σύμβουλοι επαγγελματικού προσανατολισμού, οι οποίοι θα έπρεπε να είναι οι καταλληλότεροι για να καθοδηγήσουν τους μαθητές, δηλώνουν επίσης ότι δεν είναι επαρκώς προετοιμασμένοι. Αυτό δημιουργεί μια ανησυχητική κατάσταση, καθώς οι μαθητές μερικές φορές δεν γνωρίζουν πού να στραφούν για βοήθεια.
**ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ: ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΕΣ Ή ΑΤΕΛΕΙΩΤΕΣ;**
Τα παραδοσιακά πανεπιστήμια είναι περιορισμένα σε αριθμό, ενώ οι εναλλακτικές εκπαιδευτικές επιλογές φαίνονται αμέτρητες. Σήμερα, οι μαθητές μπορούν να εξετάσουν ποικιλία επιλογών, όπως σύντομα προγράμματα κατάρτισης, στρατιωτική θητεία, ή ακόμα και τη δυνατότητα να ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση.
**ΜΑΘΗΤΕΙΕΣ ΚΑΙ ΔΙΕΞΟΔΟΣ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ**
Οι μαθητείες κερδίζουν ολοένα και μεγαλύτερη δημοτικότητα και αποδεικνύονται εξίσου αποδοτικές με τα παραδοσιακά πτυχία. Παρ’ όλα αυτά, οι γονείς και οι μαθητές συχνά δεν έχουν πρόσβαση σε αξιόπιστα δεδομένα που να αποδεικνύουν την αποτελεσματικότητα αυτών των εναλλακτικών προγραμμάτων.
**ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΡΩΤΟΥΣ ΑΠΟΦΟΙΤΟΥΣ**
Η κατάσταση είναι ακόμα πιο δύσκολη για τους μαθητές που είναι οι πρώτοι στην οικογένειά τους που θα φοιτήσουν σε ανώτερη ή ανώτατη εκπαίδευση. Αυτοί οι μαθητές συχνά δεν έχουν τις ίδιες ευκαιρίες πληροφόρησης σχετικά με ποιοτικές εκπαιδευτικές επιλογές.
**ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ ΣΤΗ ΓΝΩΣΗ ΤΩΝ ΕΥΚΑΙΡΙΩΝ**
Σύμφωνα με έρευνα του 2023 από τους JFF και American Student Assistance, σχεδόν το 33% των αποφοίτων λυκείου που δεν συνέχισαν στο πανεπιστήμιο δήλωσαν ότι δεν γνώριζαν τα βήματα που έπρεπε να ακολουθήσουν για να προχωρήσουν στην καριέρα τους ή σε περαιτέρω εκπαίδευση. Αυτή η έλλειψη πληροφορίας μπορεί να αποβεί καταστροφική.
**ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΜΕΤΑΞΥ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΜΑΘΗΤΩΝ**
Η απλή συζήτηση μεταξύ γονέων και μαθητών μπορεί να αποδειχθεί καθοριστική. Οι γονείς καλούνται να μοιραστούν τις δικές τους εμπειρίες και να ενθαρρύνουν τα παιδιά τους να εξερευνήσουν τις εναλλακτικές επιλογές. Η θετική επιρροή τους μπορεί να κάνει τη διαφορά.
**ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΩΝ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ ΑΣΚΗΣΕΩΝ**
Η συμμετοχή σε καλοκαιρινές πρακτικές ασκήσεις μπορεί να προσφέρει στους μαθητές μια πολύτιμη εμπειρία και να τους βοηθήσει να κατανοήσουν πώς τα ενδιαφέροντά τους συνδέονται με συγκεκριμένες επαγγελματικές κατευθύνσεις.
**ΕΡΓΟΔΟΤΕΣ: ΡΟΛΟΣ ΚΑΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ**
Οι εργοδότες πρέπει επίσης να αναλάβουν δράση. Η δημιουργία προγραμμάτων πρακτικής άσκησης και μαθητείας μπορεί να συμβάλλει στην καλύτερη κατανόηση των απαιτήσεων της αγοράς εργασίας από τους μαθητές. Όσο περισσότεροι εργοδότες συμμετέχουν στη διαδικασία, τόσο καλύτερα θα είναι τα αποτελέσματα για όλους.
**ΣΥΝΕΝΩΝΟΝΤΑΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ**
Η συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, γονέων και εργοδοτών είναι καθοριστική για την υποστήριξη των μαθητών. Όλοι οι εμπλεκόμενοι πρέπει να συνεργαστούν για να διασφαλίσουν ότι οι μαθητές θα είναι καλά ενημερωμένοι και προετοιμασμένοι για τις επιλογές που έχουν μπροστά τους.
**ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ**
Η Gen Z «διψά» για συμβουλές καριέρας, αλλά υπάρχει ένα πρόβλημα: οι διαθέσιμες πληροφορίες είναι συχνά περιορισμένες ή ανακριβείς. Είναι καιρός να επενδύσουμε στη σωστή καθοδήγηση για να εξασφαλίσουμε ότι οι νέοι θα έχουν την υποστήριξη που χρειάζονται.
**ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ**
Η κατάσταση είναι περίπλοκη, αλλά η λύση βρίσκεται στη συνεργασία. Οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί και οι εργοδότες πρέπει να ενώσουν τις δυνάμεις τους για να προσφέρουν στους μαθητές την καθοδήγηση που χρειάζονται. Το μέλλον των νέων εξαρτάται από την ικανότητά μας να τους ενημερώσουμε σωστά και να τους καθοδηγήσουμε στην πορεία τους. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να τους προσφέρουμε τις καλύτερες ευκαιρίες για επιτυχία.