Με αίτημα του Προέδρου των Η.Π.Α., Ντόναλντ Τραμπ, το Κογκρέσο ψήφισε τον Ιούλιο του 2025 για την ανάκτηση 1,1 δισεκατομμυρίου δολαρίων που είχε προηγουμένως εγκριθεί για την Εταιρεία Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης (PBS). Αυτή η απόφαση, που πέρασε με πολύ στενές πλειοψηφίες και στη Βουλή και στη Γερουσία, θα διακόψει όλα τα ομοσπονδιακά φορολογικά δολάρια που θα κατέληγαν στην PBS και στους συνδεδεμένους τηλεοπτικούς σταθμούς της για τα επόμενα δύο οικονομικά έτη.
Η δημόσια ραδιοτηλεοπτική δικτύωση έχει διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην παραγωγή εκπαιδευτικών τηλεοπτικών προγραμμάτων, ιδιαίτερα για παιδιά, σχεδόν 60 χρόνια. Τα τελευταία χρόνια, το 15% του προϋπολογισμού της προέρχεται από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση. Πολλοί από τους συνδεδεμένους σταθμούς της εξαρτώνται πολύ περισσότερο από την Ουάσινγκτον, γεγονός που έχει οδηγήσει σε μια σειρά ανακοινώσεων σχετικά με προγραμματισμένες περικοπές προγραμμάτων.
Η «Σουηδική Οδός», για παράδειγμα, είναι ακόμα σε παραγωγή, συνοδευόμενη από νεότερες εκπομπές όπως το «Wild Kratts» και το «Daniel Tiger’s Neighborhood». Το PBS KIDS, εκτός από την παραγωγή δημοφιλών προγραμμάτων κατάλληλων για την ηλικία, διαθέτει μια ιστοσελίδα και πολλές εφαρμογές με παιχνίδια και δραστηριότητες που προσφέρουν άλλες ευκαιρίες για μάθηση.
Οι τοπικοί σταθμοί PBS προσφέρουν εκπαιδευτικά προγράμματα και άλλους πόρους για σχολεία, οικογένειες και κοινότητες.
Ως ερευνήτρια ανάπτυξης παιδιών, μελετώ πώς τα παιδιά αλληλεπιδρούν με τα ψηφιακά μέσα και πώς τα εκπαιδευτικά προγράμματα και άλλου είδους περιεχόμενο τους βοηθούν να μάθουν. Επιπλέον, έχω δύο παιδιά κάτω των 5 ετών, οπότε είμαι τώρα βυθισμένη στα μέσα ενημέρωσης για παιδιά τόσο στη δουλειά όσο και στο σπίτι.
Σε μια μελέτη σχετικά με τα μέσα που καταναλώνουν τα παιδιά, που δημοσιεύθηκε στο Journal of Applied Developmental Psychology τον Ιούνιο του 2025, οι συνάδελφοί μου και εγώ ερευνήσαμε τους γονείς και άλλους φροντιστές 346 μαθητών πρώτης τάξης. Οι συμμετέχοντες στη μελέτη ανέφεραν τα τηλεοπτικά προγράμματα, τα βίντεο, τις εφαρμογές και τα παιχνίδια που χρησιμοποιούν περισσότερο.
Η ερευνητική ομάδα μας χρησιμοποίησε μια συστηματική διαδικασία κωδικοποίησης για να εξετάσει πόσο συχνά τα παιδιά έχουν πρόσβαση σε εκπαιδευτικά προγράμματα στα αγαπημένα τους μέσα – είτε μέσω των αγαπημένων τους τηλεοπτικών προγραμμάτων, είτε μέσω βίντεο στο διαδίκτυο ή βιντεοπαιχνιδιών.
Ανακαλύψαμε ότι μόνο το 12% αυτού του περιεχομένου μπορούσε να περιγραφεί ως εκπαιδευτικό. Αυτή η ποσότητα ποίκιλλε ευρέως: για ορισμένα παιδιά, σύμφωνα με τους ενήλικες που ρωτήσαμε, τα εκπαιδευτικά μέσα αποτελούσαν τις τρεις έως πέντε κορυφαίες πηγές. Άλλοι δεν ανέφεραν καμία κατανάλωση εκπαιδευτικών μέσων.
Εξετάσαμε επίσης ποιοι εκμεταλλεύονται τα εκπαιδευτικά μέσα.
Η ομάδα μας δεν βρήκε διαφορές στη χρήση εκπαιδευτικών μέσων από τα παιδιά ανάλογα με τα χρόνια εκπαίδευσης των γονιών τους. Αυτό το εύρημα υποδηλώνει ότι τα παιδιά όλων των υποβάθρων είναι εξίσου πιθανό να τα καταναλώνουν.
Η συντριπτική πλειοψηφία των μέσων που καταναλώνουν τα παιδιά έχει λίγη εκπαιδευτική αξία. Neilson Barnard/Getty Images
Αυτή η μελέτη, που έχει αξιολογηθεί από ομότιμους, δεν ανέλυσε τα αποτελέσματά μας ανά συγκεκριμένα μέσα ενημέρωσης. Ωστόσο, λόγω της διακοπής της ομοσπονδιακής χρηματοδότησης, ήθελα να ανακαλύψω πόσο από το εκπαιδευτικό περιεχόμενο που παρακολουθούν τα παιδιά προέρχεται από την PBS.
Επανεξετάζοντας τα δεδομένα μας με αυτό το στόχο, ανακάλυψα ότι η PBS αντιπροσωπεύει το 45% των εκπαιδευτικών τηλεοπτικών προγραμμάτων ή βίντεο που οι γονείς δήλωσαν ότι τα παιδιά τους παρακολουθούν πιο συχνά. Αυτό καθιστά την PBS την κορυφαία πηγή εκπαιδευτικού προγράμματος για παιδιά. Η Nickelodeon/Nick Jr. ακολουθεί στη δεύτερη θέση με 14%, και το YouTube, με 9%, έρχεται τρίτο.
Η PBS αντιπροσωπεύει μια μικρότερη μερίδα, μόνο 6%, όλων των εκπαιδευτικών εφαρμογών και παιχνιδιών. Πιστεύω ότι αυτό μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι ορισμένες μη PBS εφαρμογές, όπως οι Prodigy και i-Ready, οι οποίες μπορούν να εισαχθούν στο σχολείο, κυριαρχούν στην κατηγορία αυτή.
Το ‘Daniel Tiger’s Neighborhood’, ένα κινούμενο σχέδιο, θα φαίνεται οικείο σε όποιον μεγάλωσε παρακολουθώντας το ‘Mr. Rogers’ Neighborhood’.
ΜΙΑ ΑΒΕΒΑΙΗ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ
Ανεξάρτητες παραγωγικές εταιρείες που συνεργάζονται με την PBS για την παραγωγή προγραμμάτων συμβουλεύονται ειδικούς στην ανάπτυξη παιδιών και στα μέσα ενημέρωσης για παιδιά και διεξάγουν έρευνες καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας παραγωγής, προκειμένου να δουν πώς αντιδρούν και μαθαίνουν τα παιδιά, συχνά σε συνεργασία με το PBS KIDS.
Αυτή η αυστηρή διαδικασία παραγωγής μπορεί να περιλαμβάνει την παρακολούθηση παιδιών που παρακολουθούν την εκπομπή, τη διεξαγωγή ομάδων εστίασης και τη διεξαγωγή ερευνών στους γονείς σχετικά με τις εμπειρίες τους. Απαιτεί πολύ χρόνο και χρήμα για να παραχθεί αυτό το είδος προσεκτικά κατασκευασμένων εκπαιδευτικών μέσων. Αυτή η διαδικασία διασφαλίζει ότι τα προγράμματα είναι τόσο διασκεδαστικά για τα παιδιά όσο και βοηθούν στη μάθηση.
Το τι θα σημαίνει η λήξη της ομοσπονδιακής χρηματοδότησης για τα εκπαιδευτικά προγράμματα της PBS για τα παιδιά είναι ακόμα ασαφές. Ωστόσο, φαίνεται αναπόφευκτο ότι τα παιδιά μου – και τα παιδιά όλων των άλλων – θα έχουν λιγότερες επιλογές που είναι ενημερωμένες από έρευνες και ελεύθερα προσβάσιμες για τα επόμενα χρόνια.
Ταυτόχρονα, είναι πιθανό να μην υπάρχει έλλειψη εντυπωσιακού και επιφανειακού περιεχομένου που προορίζεται για παιδιά και προσφέρει ελάχιστη αξία για τη μάθησή τους.
CC BY-ND
**ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΩΝ**
Μετά την ψήφο του Κογκρέσου το Ιούλιο του 2025 για την ανάκτηση 1,1 δισεκατομμυρίου δολαρίων που είχε εγκριθεί για την Εταιρεία Δημόσιας Ραδιοφωνίας, οι αντιδράσεις ήταν άμεσες και έντονες. Η απόφαση αυτή σηματοδοτεί μια σημαντική στροφή για την PBS, η οποία έχει χρηματοδοτηθεί από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση για σχεδόν 60 χρόνια. Αυτή η κοπή προϋπολογισμού θα επηρεάσει άμεσα την παραγωγή εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ειδικά για τα παιδιά, που αποτελούν έναν από τους κύριους στόχους της PBS.
**Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ PBS ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ**
Η PBS έχει διαδραματίσει ζωτικό ρόλο στην παραγωγή εκπαιδευτικών τηλεοπτικών προγραμμάτων για παιδιά, προσφέροντας περιεχόμενο που ενισχύει τη μάθηση και την ανάπτυξή τους. Σύμφωνα με έρευνες, το 45% των εκπαιδευτικών προγραμμάτων που παρακολουθούν τα παιδιά προέρχονται από την PBS. Αυτό καθιστά την PBS την κορυφαία πηγή για την εκπαιδευτική ψυχαγωγία των παιδιών, ξεπερνώντας άλλες δημοφιλείς πλατφόρμες όπως το Nickelodeon και το YouTube.
**ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ**
Η μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Journal of Applied Developmental Psychology τον Ιούνιο του 2025, αποκάλυψε ότι μόλις το 12% του περιεχομένου που καταναλώνουν τα παιδιά μπορεί να χαρακτηριστεί εκπαιδευτικό. Αυτή η αναλογία ποικίλει σημαντικά από παιδί σε παιδί. Οι γονείς ανέφεραν ότι ορισμένα παιδιά καταναλώνουν εκπαιδευτικό περιεχόμενο σε υψηλά ποσοστά, ενώ άλλα δεν εκτίθενται καθόλου σε τέτοιες πηγές.
**ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΒΑΣΗ**
Η πρόσβαση σε εκπαιδευτικά μέσα είναι κρίσιμη για την ανάπτυξη των παιδιών. Οι γονείς και οι φροντιστές διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην επιλογή του περιεχομένου που καταναλώνουν τα παιδιά. Η έρευνα μας έδειξε ότι δεν υπήρχαν διαφορές στη χρήση εκπαιδευτικών μέσων ανάλογα με την εκπαίδευση των γονέων, γεγονός που υποδηλώνει ότι τα παιδιά από όλα τα κοινωνικά υπόβαθρα έχουν ίσες ευκαιρίες στην κατανάλωση εκπαιδευτικού περιεχομένου.
**ΠΟΙΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ;**
Η PBS παραμένει η πιο σημαντική πηγή εκπαιδευτικού περιεχομένου για τα παιδιά, με 45% της χρήσης από γονείς να αναφέρεται στην PBS. Αντίθετα, το Nickelodeon/Nick Jr. κατατάσσεται δεύτερη με 14%, ακολουθούμενη από το YouTube με 9%. Ωστόσο, η PBS έχει μικρότερο μερίδιο στην αγορά των εκπαιδευτικών εφαρμογών και παιχνιδιών, με μόλις 6%.
**Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ**
Ανεξάρτητες παραγωγές συνεργάζονται με την PBS για να δημιουργήσουν εκπαιδευτικά προγράμματα που βασίζονται σε επιστημονικές μελέτες παιδικής ανάπτυξης. Αυτή η διαδικασία περιλαμβάνει έρευνες, παρατηρήσεις παιδιών και συγκεντρώσεις γονέων για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας του περιεχομένου.
**Η ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΤΗΣ PBS**
Η κατάργηση των ομοσπονδιακών κονδυλίων φέρνει αβεβαιότητα για το μέλλον των εκπαιδευτικών προγραμμάτων της PBS. Η έλλειψη χρηματοδότησης μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της ποιότητας και της ποικιλίας των προγραμμάτων που προσφέρονται στα παιδιά. Η ανάγκη για καλά ερευνημένα και δωρεάν εκπαιδευτικά προγράμματα θα είναι πιο επιτακτική από ποτέ.
**ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΤΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΕΣΩ ΜΕΣΩΝ**
Η ανάγκη για ποιοτικά εκπαιδευτικά μέσα είναι πιο επιτακτική από ποτέ, καθώς η ψηφιακή εποχή προσφέρει πολλές δυνατότητες αλλά και προκλήσεις. Τα παιδιά εκτίθενται σε πληθώρα περιεχομένου, αλλά η ποιότητα αυτού του περιεχομένου ποικίλει και απαιτεί προσοχή από τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς.
**Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ**
Είναι κρίσιμο να συνεχίσουμε να μελετάμε πώς τα εκπαιδευτικά προγράμματα επηρεάζουν την ανάπτυξη και την εκπαίδευση των παιδιών. Η έρευνα αυτή μπορεί να βοηθήσει στην κατανόηση του τρόπου με τον οποίο διάφορες μορφές περιεχομένου συμβάλλουν στη μάθηση και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων.
**ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ**
Τα εκπαιδευτικά παιχνίδια και οι εφαρμογές είναι επίσης σημαντικά εργαλεία για μάθηση. Ωστόσο, οι γονείς θα πρέπει να είναι προσεκτικοί στην επιλογή τους, καθώς όχι όλα τα παιχνίδια είναι ισοδύναμα σε εκπαιδευτική αξία.
**ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΞΙΖΟΥΝ ΝΑ ΔΕΙΤΕ**
Προγράμματα όπως το “Sesame Street” και το “Daniel Tiger’s Neighborhood” συνεχίζουν να προσφέρουν ποιοτικό περιεχόμενο, ενώ νέα προγράμματα όπως το “Wild Kratts” διευρύνουν τις δυνατότητες μάθησης για τα παιδιά. Οι γονείς μπορούν να επωφεληθούν από την ποικιλία που προσφέρει η PBS KIDS.
**Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ ΤΗΣ PBS**
Η PBS δεν είναι απλώς μια τηλεοπτική πλατφόρμα, αλλά έχει κοινωνική ευθύνη να παρέχει εκπαιδευτικό περιεχόμενο που προάγει τις αξίες και τις γνώσεις που είναι σημαντικές για την ανάπτυξη των παιδιών.
**ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ**
Η κατάργηση της ομοσπονδιακής χρηματοδότησης αναμένεται να έχει μακροχρόνιες συνέπειες για την PBS και την εκπαιδευτική της αποστολή. Αν και η PBS συνεχίζει να είναι η κορυφαία πηγή εκπαιδευτικού περιεχομένου για τα παιδιά, η μείωση των πόρων μπορεί να περιορίσει την ικανότητά της να προσφέρει ποιοτικά προγράμματα.
Στο μέλλον, είναι σημαντικό να διασφαλίσουμε ότι τα παιδιά θα έχουν πρόσβαση σε εκπαιδευτικό περιεχόμενο που να είναι τόσο ενημερωτικό όσο και ψυχαγωγικό. Η PBS είναι κρίσιμη για αυτή την αποστολή, και η υποστήριξή της θα καθορίσει την ποιότητα των εκπαιδευτικών ευκαιριών που θα έχουν τα παιδιά μας.
**ΕΝΑ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΜΕΛΛΟΝ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ**
Η προσβασιμότητα σε εκπαιδευτικά προγράμματα είναι θεμελιώδης για την ανάπτυξη των παιδιών. Καθώς προχωράμε, είναι ζωτικής σημασίας να διατηρήσουμε και να ενισχύσουμε τις πηγές που προσφέρουν ποιοτική εκπαίδευση μέσω των μέσων μαζικής ενημέρωσης. Η PBS παραμένει στην πρώτη γραμμή αυτής της προσπάθειας, και η υποστήριξή μας είναι πιο αναγκαία από ποτέ.